
Daar zit muziek in: Bhajans zingen
Samen met Werkplaats immaterieel erfgoed, CEMPER en KADOC-KU Leuven zetten we muziek en podiumkunsten van verschillende religies en levensbeschouwingen in Vlaanderen op de kaart. Deze geloofsgemeenschappen hebben een schat aan tradities en gebruiken op het vlak van muziek en podiumkunsten.
De campagne bouwt voort op de resultaten van het project Hemelsbreed. Divers religieus erfgoed in Vlaanderen. Met dit project brachten we samen met KADOC-KU Leuven het erfgoed en de erfgoednoden van verschillende erediensten in kaart. We detecteerden de nood om het immaterieel erfgoed van de geloofsgemeenschappen diepgaander in kaart te brengen en beter bekend te maken bij het brede publiek.
We lanceerden een oproep en de eerste divers religieuze praktijk die zich registreerde is het ‘Bhajans zingen in het hindoeïsme’. PARCUM begeleidde de hindugemeenschap uit Leuven bij het identificeren en beschrijven van deze praktijk.

Bhajans zijn devotionele liederen en zijn al eeuwen onderdeel van de geloofspraktijk. Ze maken deel uit van de Bhakti-beleving binnen het hindoeïsme. Deze beleving legt de nadruk op devotie. Het woord Bhajan is een Sanskriet woord met als Sanskriet wortel ‘bhaj’ wat betekent ‘eerbiedigen’. Het wordt gezien als een vorm van aanbidding van het Goddelijke. De Bhajan verwoordt vaak bepaalde spirituele onderrichten, verhalen vanuit de epische geschriften of onderricht van een heilige. De volledige beschrijving lees je hier.
Wil je zelf ook graag een praktijk op het vlak van muziek of podiumkunsten verbonden aan religie of levensbeschouwing in de kijker zetten? Neem dan contact op met onze collega Julie Aerts.
Andere interessante blogartikels

Geelse Gezinsverpleging voorgedragen aan Unesco
Eind maart diende de Vlaamse overheid een dossier in bij Unesco om de Geelse Gezinsverpleging op te nemen op het Register van goede borgingspraktijken. Een hedendaags zorgmodel met wortels in een middeleeuwse traditie.

Vierde PARCUM-magazine op komst
Het vierde nummer van het PARCUM-magazine rolt binnenkort van de drukpersen. Kan je niet wachten om het themanummer te kopen? Bestel je exemplaar voor 30 april 2022 en krijg een mooie korting!

Vacature: digitale marketeer
Om onze organisatie nog beter in de kijker te zetten, zijn we op zoek naar een specialist digitale communicatie. Als digitale marketeer zet je PARCUM via verschillende online communicatiekanalen op de kaart.