Religieus erfgoed in quarantaine - Deel 1
Hoe beleven verschillende religies hun geloof in coronatijden?
Nu mensen ‘in hun kot’ moeten blijven, beleven ze religie op een andere manier. Vaste rituelen krijgen een nieuwe invulling of er worden alternatieven gezocht. Dit gebeurt bij verschillende religies.
Welke rituelen blijven christenen doen?
In het christendom worden er vaak kaarsjes gebrand voor wie ziek is of het moeilijk heeft. Zo'n kaars is een krachtig symbool. De kaars blijft branden en zet op die manier het gebed verder van wie ze aangestoken heeft. Gelukkig mogen we tijdens de ‘lockdown light’ een wandeling naar een naburige kapel te maken en daar een kaarsje aan te steken. Veel mensen doen dat dan ook! Vaak wordt een specifieke heilige vereerd. Zo wordt de Heilige Rochus aangeroepen tegen besmettelijke ziektes. Hij staat immers bekend als een ‘pestheilige’, omdat hij door toedoen van een engel van de pest genas.
Op sommige plaatsen kan je zelfs een kaarsje vanop afstand laten aansteken. Niet iedereen kan naar een naburige kapel of Mariagrot gaan. Zo ook aan de Mariagrot In Meersel-Dreef.
(Lees verder onder de foto)
Het hoogtepunt van het christendom is de wekelijkse eucharistie. Door de maatregelen mogen deze helaas niet doorgaan. Veel gemeenschappen zenden hun viering dan ook uit via een live-streaming of op televisie. Andere geloofsgemeenschappen kiezen dan weer voor online ontmoetingen via videoconferenties.
Hoe beleven moslims de Ramadan?
Ook moslims beleven dit jaar de Ramadan helemaal anders. De vastenmaand is traditioneel een periode van bezinning, maar ook van samenhorigheid en familiebezoeken. Het breken van de vasten tijdens de de Iftarmaaltijd moet nu binnen het eigen gezin gebeuren en buren of vrienden kunnen niet worden uitgenodigd. In Zelzate kon een afhaalpakket voor een ‘Iftar vanuit uw kot’ besteld worden.
De moskeeën blijven dicht en het gebed moet thuis gebeuren. Verschillende moslimgemeenschappen organiseerden voedselbedelingen voor wie door de coronacrisis ook economische moeilijkheden kreeg en zetten ook die manier het sociale aspect van de Ramadan in de kijker.
Een tuin als synagoge
Joden komen traditioneel naar de synagoge om samen te bidden op de sabbat, maar ook dit is niet mogelijk in coronatijden. Sommige joden bidden dan maar op het balkon van hun appartement of in hun stadstuintje.
Paus Franciscus riep op tot een wereldwijde dag van interreligieus gebed voor het einde van de pandemie op 14 mei waarbij elk bidt volgens de eigen religie en cultuur.
Andere interessante blogartikels
Het ABC van het topstukkenbeleid
Onze PARCUM-collega’s Lotte en Bert waren op 13 november aanwezig op de informatiedag van het Departement Cultuur, Jeugd en Media en FARO over het Topstukkendecreet en -beleid van de Vlaamse Overheid.
Ken jij de monastieke gebarentaal?
Het Europees netwerk voor immaterieel erfgoed van kloosters en abdijen kwam van 23 tot 27 oktober samen in de Franse Trappistenabdij Sept-Fons in Dompierre-sur-Besbre. De Abdij van Sept-Fons werd gesticht in 1132. Vandaag is er nog een levende gemeenschap aanwezig die heel wat immaterieel erfgoedpraktijken beoefend zoals de minder gekende praktijk: de monastieke gebarentaal.
17 oktober: Internationale dag van het Immaterieel Erfgoed
Vandaag is de allereerste Internationale Dag van het Immaterieel Erfgoed. Daarom maakte Werkplaats immaterieel erfgoed een video die de rijkdom en diversiteit van ons immaterieel erfgoed in Vlaanderen in beeld brengt.