Museumervaring met verstilling en contrasten

Laurence Rousseau over de scenografie van de nieuwe expo

In de aanloop naar de opening op 3.07.2019 van onze nieuwe tentoonstelling This is not a collectionlaten we je meekijken achter de schermen.

We spraken met Laurence Rousseau, ontwerper, projectcoördinator en zaakvoerder bij Bailleul Ontwerpbureau. Zij ontwierp met haar team de scenografie die de decorbouwer zo nauwkeurig mogelijk uitvoert.

Laurence Rousseau • Wij willen werelden creëren die inspireren. We zoeken naar de identiteit van iets. Wat maakt een product of plaats bijzonder? Welk verhaal hebben die mensen te vertellen? Dat is de basis waarop wij werken, met veel respect voor wat er al is.

Ook het oorspronkelijke ontwerp voor PARCUM is zo ontstaan. De plaats heeft de ritmiek van een geordend leven. We zochten een scenografische oplossing om die rust en orde te herscheppen. Zo zijn we tot een systeem gekomen, gebouwd rond de gulden snede. Een eeuwenoud principe van verhoudingen die rustgevend zijn, die allemaal kloppen. Het is een verhouding van 8 op 5 ongeveer. We zijn echt trots dat we met dezelfde modules al aan de derde tentoonstelling toe zijn. Dit is voor ons een paradepaardje op het vlak van duurzaamheid.

Verstilling komt ook tot uiting in de zones die we afbakenen om objecten voldoende ruimte te geven. Je kan een tentoonstelling vol zetten, maar dan kan je geen afstand meer nemen van het werk. We zonderen de stukken ook af door ze niet te tonen op de bestaande muren omdat die in sommige zalen erg aanwezig zijn. Zo kan je als bezoeker focussen op een object zonder dat de rest je aandacht trekt.

Door blokkades op te werpen laten we de bezoeker stap voor stap de dingen zien. Dat is ook de visie van Liesbet [Liesbet Kusters, curator van PARCUM]. Zij bouwt haar verhaal heel systematisch op. De bezoeker mag niet een zaal binnenkomen en alles meteen gezien hebben.

In de nieuwe tentoonstelling zijn de hedendaagse kunstenaars meer prominent aanwezig. We spelen met het onderscheid historisch-hedendaags en zullen dat zwart-wit brengen. Met witte wanden en accenten voor de hedendaagse kunst en voor de historische kunst zwarte accenten en katoen. Dat laatste is huiselijker, als ik dat zo mag noemen. Gelakte, witte wanden zouden niet warm genoeg zijn voor die objecten in hout met zoveel geschiedenis. Dat voelt de bezoeker, zelfs zonder dat hij dat beseft.

Het leuke aan ons werk zijn de kruisbestuivingen en het brainstormen. We zijn een multidisciplinair team van 14 mensen: ontwerpers, schrijvers, grafici. Iedereen kijkt op een andere manier naar een project. Als communicatiemiddel met de klant ontwerpen we zaalzichten en soms 3D-modellen. Voor de bouwers tekenen we de plannen. Zeker in dit project is [decorbouwer] Atento echt een meedenker.

Bekijk het filmpje op Facebook