Leonardusprocessie en Quirinusprocessie erkend als immaterieel erfgoed
Op de Vlaamse Inventaris van het Immaterieel Cultureel Erfgoed prijken twee nieuwe processies. De Leonardusprocessie en de Quirinusprocessie werden door Jan Jambon, Vlaams minister van Cultuur, erkend als immaterieel erfgoed. Hiermee geeft de Vlaamse overheid te kennen dat deze tradities niet verloren mogen gaan voor toekomstige generaties.
Erfgoedzorg
Om zo'n erkenning te bemachtigen moet een erfgoedzorgtraject uitgestippeld worden. De gemeenschappen achter de Quirinusprocessie en de Leonardusprocessie deden hiervoor beroep op Histories. Deze processies kunnen alleen levend gehouden worden door hun erfgoedgemeenschappen. Bij het indienen van een erkenningsdossier engageren ze zich dus ook voor een duurzame erfgoedzorg.
Zonder een gemeenschap is er geen immaterieel erfgoed. Veel (religieuze) erfgoedtradities staan dan ook voor uitdagingen. Hoe blijft je erfgoedpraktijk relevant? En op welke manier betrek je nieuwe mensen? Ook is het belangrijk om na te denken op welke manier je aan kennisoverdracht doet. Op die manier borg je het erfgoed op een goede manier.
Religieuze erfgoedpraktijken borgen
Hoe zorg je dat toekomstige generaties je erfgoedpraktijk kennen en mee willen uitoefenen?
- Denk bewust na over wat jouw erfgoedpraktijk nodig heeft om de komende decennia te blijven bestaan.
- Zoek opvolgers en geef je kennis door.
- Evolueer mee met de tijd.
Quirinusprocessie in Loenhout
De tweede zondag van mei trekt de Quirinusprocessie of ‘De Loenhoutse Mei’ door de straten van Loenhout. De mensenmassa doet twee kapelletjes aan: de kapel van Onze Lieve Vrouw en de kapel van de Heilige Quirinus. Het hele dorp is bij de processie betrokken. Niet alleen de verenigingen, horeca en handelaars, maar ook de jeugd wordt via school en jeugdbewegingen betrokken.
Leonardusprocessie in Sint-Lenaarts
Op pinkstermaandag, aan het einde van de pinksterkermis vindt in Sint-Lenaarts de Leonardusprocessie plaats. Al sinds 1495 dragen zo'n 500 mensen eeuwenoude vaandels en beelden door het dorp. Iedereen is betrokken bij de organisatie. Er heerst een sterk gevoel van verbondenheid. Ook de lokale scholen werken mee aan de processie. Zo komen de kinderen al op jonge leeftijd in contact met 'hun' immaterieel erfgoed.
Bron: www.historiesvzw.be
Andere interessante blogartikels
Het ABC van het topstukkenbeleid
Onze PARCUM-collega’s Lotte en Bert waren op 13 november aanwezig op de informatiedag van het Departement Cultuur, Jeugd en Media en FARO over het Topstukkendecreet en -beleid van de Vlaamse Overheid.
Ken jij de monastieke gebarentaal?
Het Europees netwerk voor immaterieel erfgoed van kloosters en abdijen kwam van 23 tot 27 oktober samen in de Franse Trappistenabdij Sept-Fons in Dompierre-sur-Besbre. De Abdij van Sept-Fons werd gesticht in 1132. Vandaag is er nog een levende gemeenschap aanwezig die heel wat immaterieel erfgoedpraktijken beoefend zoals de minder gekende praktijk: de monastieke gebarentaal.
17 oktober: Internationale dag van het Immaterieel Erfgoed
Vandaag is de allereerste Internationale Dag van het Immaterieel Erfgoed. Daarom maakte Werkplaats immaterieel erfgoed een video die de rijkdom en diversiteit van ons immaterieel erfgoed in Vlaanderen in beeld brengt.